Kiekvienas mūsų panaudotas
daiktas yra paimtas iš mūsų planetos resursų, kad jie neišsektų ir mūsų planeta
būtų švari ir tinkama gyventi mūsų vaikams, privalome ją saugoti. Tam tikros
rūšies nebetinkami naudoti daiktai turi ypatingai stiprų neigiamą poveikį
aplinkai todėl jų atsikratyti turime laikydamiesi tam tikrų taisyklių.
Baterijos ir automobiliniai akumuliatoriai
Baterijos ir automobiliniai
akumuliatoriai išmesti į sąvartynus kartu su buitinėmis atliekomis pradeda irti
ir skleisti sunkiuosius metalus, tokius kaip nikelis, kadmis, cinkas, švinas ir
kt., kurių dauguma turi kancerogeninį poveikį: sunkieji metalai patekę į aplinką
gali pakeisti dirvožemio sudėtį, nudeginti augalų lapus, gyvūnų odą. Iš
aplinkos jie gali patekti į maistui auginamus augalus ir iš čia į gyvūnų bei
žmonių organizmus. Patekę į žmogaus organizmą sunkieji metalai gali pažeisti
DNR ir sukelti sunkias ligas. Švinas į organizmą gali patekti dulkių ir garų
pavidalu ir ten nesukeldamas ūmaus apsinuodijimo kauptis. Vėliau didelė švino
koncentracija gali sukelti ilgalaikį neigiamą poveikį kraujotakos ir nervų, virškinimo
sistemai. Iš automobilinių akumuliatorių išpylus sieros rūgštį tiesiog ant
žemės – toje vietoje bus išdeginta visa augmenija. Toliau skverbdamasi per
dirvožemį sieros rūgštis gali patekti į gruntinius vandenis, užnuodyti maistui
auginamus augalus ir per juos patekti į žmonių ir gyvūnų organizmus.
Iš
panaudotų akumuliatorių švino plokštelių vėl gaminami nauji akumuliatoriai, iš
korpusų - nauji korpusai, iš elektrolitų (arba kitaip žinoma kaip sieros
rūgštis) gaminamos trąšos arba jie gali būti panaudojami plastikų gamyboje.
Baterijas ir akumuliatorius draudžiama:
Mesti kartu su komunalinėmis
atliekomis, savavališkai juos ardyti, maišyti su kitomis atliekomis. Švino
akumuliatorių atliekos turi būti surenkamos atskirai, tam skirtuose
specialiuose konteineriuose, statinėse, dėžutėse ar kitokiose talpyklose,
kurios yra paženklintos akumuliatorių surinkimo ženklu.
Kur
atiduoti panaudotas baterijas?
Netinkamas naudoti baterijas ir
galvaninius elementus reikia palikti specialiose surinkimo talpose, kurios
pagamintos taip, kad jose surinktos išeikvotos baterijos nekeltų pavojaus
aplinkai ir visuomenės sveikatai. Surinkimo talpas galima rasti visose
parduotuvėse, mokyklose, pašto skyriuose ir kitose masinio susibūrimo vietose.
Kur atiduoti nebetinkamus automobilinius akumuliatorius?
Išeikvotus, netinkamus naudoti akumuliatorius
galima atiduoti atliekų tvarkytojui turinčiam teisę tvarkyti tokias atliekas. Akumuliatorius
galima nemokamai priduoti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo
aikšteles. Detalų sąrašą galite rasti čia: atliekų surinkimo aikštelės. Prieš vežant atliekas
į artimiausią aikštelę, reikėtų pasitikslinti, kokios atliekos priimamos būtent
toje aikštelėje, nes skirtingose aikštelėse priimamos skirtingos atliekos,
pvz., ne visos aikštelės priima buities pavojingas atliekas. Akumuliatorius
taip pat galima palikti transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto
paslaugas teikiančiose įmonėse, jeigu asmuo naudojasi šių įmonių paslaugomis,
tvarkydamas savo transporto priemonę.
Automobiliniai amortizatoriai
Automobilinių amortizatorių
sudedamosios dalys yra: metalas, alyva, guma. Panaudoti amortizatoriai yra
pavojingi aplinkai dėl juose esančios alyvos. Alyvoje gausu sunkiųjų metalų,
dioksinų ir kitokių kenksmingų aplinkai cheminių junginių. Išmetus
amortizatorius, į aplinką patenka alyva, kuri užteršia gruntą ir gruntinį
vandenį. Laikoma, kad litras alyvos dešimtmečiams užteršia pusę hektaro
dirvožemio ir labai didelį kiekį vandens. Tiek alyvos, tiek metalo gamyboje
naudojama energija, išskiria didžiulius šiltnamio efektą skatinančius dujų
kiekius, kurie yra tiesioginiai klimato kaitos ir pasaulinio atšilimo
kaltininkai.
Perdirbimo metu sunaudojama daug
mažiau energijos nei jos reikėtų naujiems produktams pagaminti. Perdirbant
amortizatorius, gaunamas metalas, alyva bei guma. Gautą alyvą galima
regeneruoti ir gaminti aukštos kokybės bazinę alyvą arba perdirbti ne į tokį
kenksmingą aplinkai krosnių kurą. Perdirbant panaudotą alyvą yra tausojama
energija. Pakartotinis panaudotos alyvos rafinavimas reikalauja tik trečdalio
energijos, kuri būtų sunaudojama žaliavinę naftą paverčiant alyva. Energijos
taupymas svarbus ir perdirbant amortizatoriuose esantį metalą. Gaminant metalą
sunaudojama daug energijos ir išskiriami didžiuliai šiltnamio efektą
sukeliančių dujų kiekiai, kurie yra tiesioginiai klimato kaitos ir pasaulinio
atšilimo kaltininkai. Todėl perdirbant metalą yra tausojami ne tik gamtiniai
ištekliai, bet ir mažiau teršiama gamta bei taupoma energija.
Kur atiduoti nebetinkamus naudoti amortizatorius?
Susidariusius amortizatorius gyventojai gali perduoti atliekų tvarkytojui turinčiam teisę tvarkyti tokias atliekas. Palikti transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugas teikiančioms įmonėms, jeigu asmuo naudojasi šių įmonių paslaugomis, tvarkydamas savo transporto priemonę. Panaudotų amortizatorių atliekas galima atiduoti ir į savivaldybėms priklausančias stambiagabaričių atliekų aikšteles. Detalesnį sąrašą galite rasti čia: atliekų surinkimo aikštelės. Prieš vežant atliekas į artimiausią aikštelę, reikėtų pasitikslinti, kokios atliekos priimamos būtent toje aikštelėje, nes skirtingose aikštelėse priimamos skirtingos atliekos.
Atidirbusi alyva (tepalai)
Alyvos atliekos – tai netinkama
naudoti bet kokia mineralinė, pusiau sintetinė ar sintetinė tepimo arba
pramoninė alyva, nebetinkama naudoti pagal savo pirminę paskirtį.
Alyvos atliekose yra labai daug
įvairių cheminių elementų, kurių dalis yra pavojinga aplinkai. Tai pvz. varis,
cinkas, įvairūs sunkieji metalai. Sunkieji metalai gali pažeisti nervų sistemą,
inkstus, sukelti vėžinius susirgimus. Jie po truputį kaupiasi organizme, tad po
kiekvieno kontakto su panaudota alyva, jų vis padaugėja. Patekusi į aplinką
panaudota alyva gali sukelti daug aplinkosauginių problemų. Vienas litras
alyvos gali užteršti milijoną litrų vandens ir padengti plėvele apie 1 hektarą
vandens paviršiaus! Alyvai susimaišius su vandeniu, susidaro emulsija, kuri
lengvai pažeidžia vandens gyvūnų kvėpavimo organus, patekusi į gruntą gali
sutrikdyti augalų ir dirvožemio organizmų aprūpinimą deguonimi.
Alyvos atliekas draudžiama:
Maišyti su kitomis atliekomis ar
medžiagomis, deginti neturint specialių leidimų. Panaudota alyva gali būti
deginama tik tam skirtose krosnyse su
specialiais filtrais ir aukštoje temperatūroje. Išpilti ar išleisti alyvos
atliekas į paviršinio bei požeminio vandens telkinius bei drenažo ir
kanalizacijos sistemas, ant dirvožemio, perduoti alyvos atliekas asmenims, neturintiems
teisės tvarkyti tokių atliekų.
Perdirbant panaudotą alyvą
tausojama energija. Pakartotinis alyvos rafinavimas pareikalauja tik trečdalio
energijos, kuri būtų sunaudojama gaminant alyvą iš žaliavinės naftos. Iš
perdirbtos alyvos galima pagaminti aukštos kokybės bazinę alyvą. Ji taip pat gali
būti iš naujo rafinuojama ir naudojama kaip variklinė alyva arba perdirbta į ne
tokį kenksmingą aplinkai – krosnių kurą.
Kur atiduoti alyvos atliekas?
Gyventojai ir įmonės susidariusią
panaudotą alyvą gali perduoti atliekų tvarkytojui, turinčiam teisę tvarkyti
tokias atliekas. Gyventojai panaudotą alyvą gali palikti transporto priemonių
techninės priežiūros ir remonto paslaugas teikiančiose įmonėse, jeigu asmuo
naudojasi šių įmonių paslaugomis, tvarkydamas savo transporto priemonę.
Automobilinės padangos
Padangų pagrindinė sudedamoji
dalis yra guma - t.y naftos produktas. Guma tik per kelis šimtus metų suyrantis
produktas. Bet kur gamtoje išmestos padangos darko aplinką palaipsniui ją užteršdamos.
Jos taip pat gali tapti gaisro priežastimi. Padangas būtina tvarkingai
utilizuoti, nes joms pagaminti reikia didelio kiekio energijos.
Padangas draudžiama:
Šalinti kartu su komunalinėmis
atliekomis.
Guma yra pagrindinė padangų sudedamoji dalis,
kurios savybės, net ir pasibaigus padangų eksploatavimo laikui, nedaug pakinta.
Atsižvelgiant į tai, padangas tikslinga perdirbti, atskiriant gumą nuo kitų
sudedamųjų dalių (metalo, tekstilės) ir vėliau ją panaudoti kitiems produktams
gaminti. Gautos gumos granulės panaudojamos asfaltui, guminėms dangoms (pvz.,
skirtoms vaikų žaidimo aikštelėms), automobilių statymo apsaugoms ir kitiems produktams gaminti. Nusidėvėjusios
padangos naudojamos ir energijai gauti.
Lietuvoje tokiu tikslu padangas naudoja AB „Akmenės cementas“. Jos yra
deginamos naudojant specialius filtrus, neutralizuojančius degant
išsiskiriančias kenksmingąsias medžiagas. Deginimas vyksta itin aukštos
temperatūros krosnyje, o susidarę pelenai panaudojami cementui gaminti.
Kur atiduoti nebenaudojamas padangas?
Nusidėvėjusias padangas galima
nemokamai atiduoti padangų platinimo vietose tuomet, kai atiduodamos padangų
atliekos skirtos tam pačiam transporto priemonės tipui ir jų yra tiek, kiek
perkama naujų. Gyventojai nusidėvėjusias padangas gali atiduoti į savivaldybėms
priklausančias stambiųjų atliekų surinkimo aikšteles. Sąrašą galima rasti čia: atliekų surinkimo aikštelės. Į tokias aikšteles gyventojai per
metus gali nemokamai atiduoti iki 4 lengvųjų automobilių padangų.
Automobilių kuro, oro ir tepalų filtrai
Atidirbusį automobilių filtrą
sudaro metalas, alyva bei filtruojantis elementas. Alyvos atliekose yra labai
daug įvairių cheminių elementų, kurių dalis yra pavojinga aplinkai. Tai pvz.
varis, cinkas, įvairūs sunkieji metalai. Sunkieji metalai gali pažeisti nervų
sistemą, inkstus, sukelti vėžinius susirgimus. Jie po truputį kaupiasi
organizme, tad po kiekvieno kontakto su panaudota alyva, jų vis padaugėja.
Patekusi į aplinką panaudota alyva gali sukelti daug aplinkosauginių problemų.
Vienas litras alyvos gali užteršti milijoną litrų vandens ir padengti plėvele
apie 1 hektarą vandens paviršiaus! Alyvai susimaišius su vandeniu, susidaro
emulsija, kuri lengvai pažeidžia vandens gyvūnų kvėpavimo organus, patekusi į
gruntą gali sutrikdyti augalų ir dirvožemio organizmų aprūpinimą deguonimi.
Didžiausia kenksmingų medžiagų
koncentracija išleidžiama į aplinką ne metalams yrant, o būtent metalo gamybos
proceso metu. Metalą galima perdirbti neribotai – jo pagrindinės savybės
nekinta, o perdirbant sunaudojama daug mažiau energijos negu gaminant iš rūdos.
Perdirbant sunaudojama mažiau pirminių žaliavų, dėl to mažėja metalo kasybos ir
rūdos transportavimo daromas poveikis aplinkai. Perdirbant panaudotą alyvą
tausojama energija. Pakartotinis alyvos rafinavimas pareikalauja tik trečdalio
energijos, kuri būtų sunaudojama gaminant alyvą iš žaliavinės naftos. Iš
perdirbtos alyvos galima pagaminti aukštos kokybės bazinę alyvą. Ji taip pat gali
būti iš naujo rafinuojama ir naudojama kaip variklinė alyva arba perdirbta į ne
tokį kenksmingą aplinkai – krosnių kurą. Iš filtravimo elementų gaunama
medžiaga pakuotėms gaminti.
Kur atiduoti panaudotą automobilių kuro, oro ar tepalo filtrą?
Susidariusias, sukauptas atliekas gyventojai gali perduoti atliekų tvarkytojui turinčiam teisę tokias atliekas tvarkyti. Atliekas galima palikti transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugas teikiančioms įmonėms, jeigu asmuo naudojasi šių įmonių paslaugomis, tvarkydamas savo transporto priemonę. Naudotų filtrų atliekas galima atiduoti ir į savivaldybėms priklausančias stambiagabaričių atliekų aikšteles. Detalesnį sąrašą galite rasti čia: atliekų surinkimo aikštelės. Prieš vežant atliekas į artimiausią aikštelę, reikėtų pasitikslinti, kokios atliekos priimamos būtent toje aikštelėje, nes skirtingose aikštelėse priimamos skirtingos atliekos, pvz., ne visos aikštelės priima buities pavojingas atliekas.
PRISIDĖK PRIE PLANETOS
IŠSAUGOJIMO