
JASO MA ir JASOMA2 motociklų tepalų klasės arba standartai.Reikšmė.
1998 metaisJaponijos Automobilių Standartų Organizacija (Japanese AutomotiveStandards Organization) arba trumpai JASO suformavo kokybės standartus arba klases motociklų tepalams. Tai buvo reikalinga dėl to, kad vystantis technologijoms, skirtingųkonstrukcijų varikliai reikalavo tepalų su gana skirtingomis savybėmis. Vienosiš jų buvo tepalų gebėjimas atlaikyti sankabos trintį ir praslydimą, gebėjimaspasipriešinti variklio dėvėjimuisi, gebėjimas apsaugoti greičių dėžiųkrumpliaračių paviršius nuo ištrupėjimo. Iki 1998 m. motociklų varikliams dažniausiai buvo naudojami automobiliams skirtitepalai. Tobulėjant automobiliųvarikliams į automobilių tepalus buvo pradėti dėti priedai, kurie nebetikomotociklų varikliams. Tai nutiko dėl to, kad automobilių varikliuose ir greičiųdėžėse, priklausomai nuo konstrukcijos, buvo pradėti naudoti labai skirtingų savybių tepalai ir automobilių tepalams buvo visai neaktualios tepalų savybės reikalingos“šlapiose” sankabose todėl, kadautomobilių sankabos dirbo netepale. Į automobilių tepalus buvo dedama vis daugiau slydimą mažinančių priedų, kurie vertė motociklų sankabas praslysti prie didesnių apsukų. Atsirado poreikis naujiems tepalams ir naujiems standartams į kuriuos orientuojantis gamintojai žinotų ko privalo pasiekti. JASO (JapaneseAutomotive Standards Organization) juos pristatė. Standartai analogiški API(American Petroleum Institute) standartams,tačiau JASO standartai sparčiai paplito dalinai dėl to, kad API nespėjo pristatytistandartų moderniausiems motociklų varikliams.
JASO pateikė 2 pagrindines klases keturtakčiams varikliams:
JASO MA, MA1, MA2 – tai standartas tepalų, kurie skirti “vieno karterio” motociklų varikliams. Šietepalai naudojami varikliuose, kuriuose sankaba yra panardinta variklio tepale. Šios klasės tepalai turi aukštus statinės ir dinaminnės trinties bei sustojimo indeksuskurie svarbūs “šlapios” sankabos darbui.JASO-MA-2 standarto tepalaiskirti “vieno karterio” varikliams ir papildyti savybėmis, kuriosprivalomos varikliams su katalizatoriumiišmetimo sistemoje.
JASO MB - tai šiektiek žemesnis standartas, Šie tepalai turi žemesnius negu JASO MA statinės ir dinaminnės trinties beisustojimo indeksus. Tepalai skirti motociklams, kurie naudoja skirtingus tepalus varikliui, sankabai, greičių dėžei. Tai gali būti pavydžiuiHarlei Davison, BMW motociklai.
JASO taip pat pateikė tepalų klases arba standartus dvitakčiams varikliams. Šių standartų prireikė todėl, kad pakilo reikalavimai išmetamosios dujoms ir dvitakčių motorolerių ir motociklų varikliai tapo labai tikslūs.
JASO FA – žemiausias dvitakčių tepalų standartas kuriame nustatyti tam tikri reikalavimai kinematinei klampai, variklio išsivalymui, žiedų neprilipimui dūmingumui irkt.
JASO FB – tai atitinkamai šiek tiek aukštesnis dvitakčių tepalų standartas už FA.
JASO FC – tai standartas pagal daugelį parametrų,analogiškas FB standartui tačiau jamenustatyti gerokai aukštesni reikalavimai dūmingumui.
JASO FD – tai standartas, analogiškas FCstandartui, tačiau jame nustatytiaukštesni reikalavimai variklio išsivalymui, sulfatų nuodegų išsiskyrimui.
Kaip parinkti tepalus motociklui?
Paprasčiausias irmažiausiai rizikingas būdas - pažiūrėti motociklo naudojimo instrukcijoje nurodytus reikalavimusklasei ir klampai arba jos neturint tiesiog parinkti rekomenduojamą pagaltepalų gamintojo katalogą.
Kaip išsirinkti iš gausybės gamintojų kurie yra rinkoje?
Tepalai yra chemiškailabai sudėtingas produktas. Gaminant, į gerus bazinius tepalus, reikia sudėti daug geros kokybės priedų, ypačtiksliomis proporcijomis juos išmaišyti. Tai gali padaryti daugelis gamintojų, tačiau problema yra patikrinti arpasiektas reikiamas rezultatas. Norint kompleksiškai patikrinti tepalų kokybę reikia ne tik išsamios cheminėsanalizės, bet ir išbandyti laboratorijose, veikiančiuose varikliuose leidžiantjiems dirbti daug valandų įvairiais režimais, vėliau ardyti, matuoti nuodegųsluoksnius, nusįdėvėjimus daugelyje taškų. Tai itin brangu ir tai gali sauleisti tik didieji tepalų gamintojai. Mažesnieji gamina pagal receptūrą žinodami, kad realiai vartotojus ginančios ir kontroliuojančios valstybinėsinstitucijos tegali patikrinti tik tam tikras tepalų charakteristikas. Tai visų pasaulio tepalų rinkų problema. Todėlmoderniam varikliui protinga rinktis garsiųjų gamintojų tepalus. Pigūs“XXX...Tepalai” su nurodyta JASO-MA-2 klase turėtų sukelti abejone. Permetus sutaupyti 20 - 30 EUR tepalų kainai gali virsti 200 EUR sankabos keitimuiarba dar blogiau kapitaliniam variklio remontui.